MULLERS
PerGiNya Insan yg Bergelar Nenda
Saturday 25 May 2013 01:56
8/3/2013 jam 7.00 malam, aku ngan izil ngan study bcoz 1 jam lagi nak masuk jam 8mlm iaitu test ENT kami, tiba2 aku dapat 1 panggilan dari kak aku yg tok aku ngah nazak, aku ngan nada biasa ckap "owh... herm... xtw bole blik ka dak" sbb aku dengan ada test malam 2, sabtu n ahad ada event subjek HR + duet yg xckup(moto 2 kali repair + duet sewa bulan2 rm130++), pas2 tiba2 mak aku cakap + nada suara mak menangis, aku rasa serba salah then aku ckap "xpa ma, sabar2, aki kt sini akan doakan tok moga selamat" pas2 mak aku lagi teresak-esak...
Pas2 dapat 1 panggilan dari kak aku yg sorang lagi, dia tnya "nak balik ke x?". Pas2 aku cakap "xtw g la kak ngah, aku duet xdak,ada byk test"

pas2 masuk waktu solat maghrib, aku ngan izil pown solat la, air mata aku jatuh bercucuran dengan sikap aku tadi,

macam tu ja ka reaksi aku sbgai seorang cucu??
macam tu ja ka reaksi aku sbgai seorang anak??
macam tu ja ka reaksi aku sebgai seorang islam??

aku xsepatutnya memainkan isu duet + kos dengan ajal dan maut Tuhan ni, aku rasa bersalah gila.
aku bertnya lagi kat diri aku sndri

apakah suatu hari nanti bila aku jadi mcmni, cucu/ anak2 aku xdtg mlawat aku?
apakah suatu hari nanti bila situasi ni jadi kt mak/ayah aku, anak2 aku xmlwat mreka??

aku pown tekad, xpa la, duet nak byar rumah sewa/duet2 yg aku ada, aku akan guna buat tambang balik, duet2 nak makan or nak byar blik sewa rumah aku akan fikir kmudian,
izil yg di sisi aku sntiasa bagi semangat dari segi kewangan n info/nasihat pasal transport/pnginapan yg aku perlu guna memandangkan waktu yg aku boleh blik pown pkul 10mlm(lepas test) n transport kt segamat pown dah xda
pas2 aku dapat msg kak aku nak bankin duet, alhamdulillah, rzeki dri Allah, byk kali dah perkara ajaib terjadi berkaitan duet ni, aku selalu berdoa.mngadu kt Allah pasal msalah kewangan aku nie(aku sntiasa amalkan jangan mintak duet kt mak/ayah even kita susah, sentiasa cari ikhtiar) alhamdulillah, byak perkara-prkara ajaib yg berlaku kat aku dan itu salah satu darinya.....

pas2, stelah berbincang dgn izil, dia cakap dia nak teman aku blik ke KL naek moto, dari KL aku akan naek bas ke kedah. target kami kena smpai ke ke KL dlm pkul 1 lebih, coz tu mybe last bas yg akan ke kedah,
Jam 11 lebih aku n izil pun bertolak blik, malangnya aku sampai KL  hmpir pkul 2 pagi n bas mmg dh xda, izil pown ajak aku bermalam kt umah dia sementra tunggu bas pagi esk...
alhamdulillah jam 9.30 ada 1 bas ke kedah, n aku smpai sana pkul 4 lebih,

smpainya aku di kedah, aku djmput kak aku utk ke hospital, aku trus jumpa tok aku, aku tgok tok aku yg dlm keadaan spruh sedar n dia pown dah xbole berkomunikasi dgn baek, aku pegang tangan dia n aku xdapat tahan air mata dri trus jatuh, insan yang ku lihat dlu sangat kuat, boleh berjalan ke sana sini, kini rebah dengan kuasa Illahi,

keesokan ptgnya, aku dapat panggilan dari kak aku yang tok aku dah meninggal, innalillahiwainnailaihirojiun
al-fatihah utk Ma@Rahil binti Abbas
satu-satunya nenek aku yg tinggal/ada telah pergi meninggalkanku juga,

perginya insan yg aku slalu bergurau senda
perginya insan yg mngjar aku berada di landasan agama yg betul
perginya insan yg seperti ibu ketika ketiadaan kluargaku
maka, telah pergi dia buat selama-lamanya ke alam yg sempit dan gelap gelita

alhamdulillah, segala urusan pengembumiaan berlaku dengan sangat lancar,
jenazah dimandikan oleh anak2 arwahyarhamah,
solat jenazah juga telah diadakan di masjid berhampiran rumah beliau
meletak jenazah ke dalam liang lahad juga dilakukan oleh 4 cucu arwahyarhamah,

pukul 7.30 malam selesai juga sgala urusan, pada sebelah malam kami menerima kunjungan dari DYMM Raja Permaisuri Negeri Perlis untuk memberi penghormatan kepada kluarga arwahyarhamah....


alhamdulillah segala urusan pengebumian berjalan dgn lancar, muka tok aku pown berseri-seri,
trima kasih kat kawan2 aku yg support aku tyme aku dlm keadaan mcmni, trima kasih semua,

entry ni d tulis, untuk mengingatkan kawan2 d luar sana, apa2 yg trjadi utamakan keluarga, kadang2 kita memandang sesuatu benda terlalu remeh tanpa kita sedari benda tu boleh memberi impak yg besar terhadap kita.....

aku bayangkan, klu aku xbalik tyme 2, mungkin aku dh xbole tgok tok aku selama-lamanya.....
3 yang mengata
Thanks for reading



cErItA LaMaLaTesT

cErItA LaMaLaTesT